Jako náměstek hejtmana máte pod sebou oblast školství. Překvapilo vás něco?
Byť mám zkušenost s prací s mládeží, přece jen nejsem pedagog. Své představy jsem musel na začátku trochu korigovat, a to se mi podařilo díky skvělým odborníkům tady na kraji, na odboru školství. Velmi přínosná pro mě od začátku byla komunikace s řediteli škol. Oni se musí soustředit především na pedagogickou práci, protože ta je klíčová. My na kraji zase musíme přemýšlet o celkové vizi – které obory podpořit, analyzovat úspěšnost škol a jednotlivých oborů, přemýšlet o finanční efektivitě a celkovém zázemí pro pedagogickou práci.
Saháte i k nějakým regulacím?
Ano, bez toho se neobejdeme. Na gymnáziích a středních školách regulujeme počty tříd. Protože kdybychom to nedělali, některé střední školy by zanikly a všude by prosperovala jen gymnázia. Co je ale daleko horší, nejspíš by zanikly i některé důležité učební obory.
Jak to v Olomouckém kraji vypadá s učebními obory, jejichž absolventi jsou extrémně poptáváni průmyslem?
Samozřejmě, že především důležité technické obory chceme podporovat. Proto kraj uděluje zajímavá stipendia na učební a maturitní obory. Pomáháme školám se prezentovat, aby ukázaly, jaké uplatnění jejich absolventi mají. Školy dělají dny otevřených dveří, aby předvedly, že technické obory mají své kouzlo a žáci se vzdělávají v moderních prostorách pomocí moderních metod. Spolupracujeme i s úřadem práce, pořádají se i různé burzy práce. Chceme, aby děti věděly, že některé ne úplně populární obory znamenají dobré a perspektivní uplatnění po dokončení studia. Vidíme, že děti a jejich rodiče se docela zajímají, ale nakonec se vše ukáže až podáváním přihlášek.
Roste zájem o technické školy a učební obory?
Podařilo se nám zastavit klesající zájem a pomalu se zvyšuje. Ale to nechci zakřiknout. Nesmíme to vzdát a pořád na propagaci učňovského školství pracovat. Hodně ale záleží na rodičích, jak své děti budou vést a jak vyhodnotí jejich možnosti po ukončení studia. Manuální práce není žádné stigma, naopak. Dnes si šikovný řemeslník umí vydělat mnohem více peněz než nějaký řadový úředník. Navíc je po řemeslnících velká poptávka a firmy se předhánějí v tom, kdo nabídne svým zaměstnancům lepší podmínky. Vždy je lepší být na straně těch, kdo si vybírají než trpně čekat na nějaké místo v kanceláři. Navíc si na většině našich učebních oborů mohou žáci dodělat maturitu. Absolventi s výučním listem a maturitou v kapse jsou velmi žádaní. Osobně mě mrzí, že jsem sám touto cestou nešel – výuční list, pak maturita a pak možná i vysoká škola. Určitě bych to doporučoval. Člověk, který ovládá základy řemesla a má zkušenosti s manuální prací, je do života lépe vybaven.